Blogg 7: Cloetta och integrerad marknadskommunikation
CLOETTA OCH KEXCHOKLAD.
Integrerad Marknadskommunikation
Varumärket Cloetta är ett av marknadens mest kända och respekterade. Cloetta har funnits länge ända sedan 1921 och vi har alla hört talas om Cloetta. Cloetta är ett paraplymärk och har många kända produktvaror under paraplyet. Flaggskepp som det så härligt kallas är kexchokladen. Den som knastrar och smular men smakar så gott enligt chokladälskare.
Fill definierar Integrerad marknadskommunikation som en strategisk ansats till en planerad styrning av en organisations kommunikation. IMC kräver att organisationen koordinerar de olika strategierna, resurserna och budskapen för att kommunicera sammanhang meningsfullt med målgrupperna. Huvudsyftet är att skapa relationer med målgrupperna som karaktäriseras av ömsesidigt värde. Olika elementer som ska integreras enligt Fill är bl.a. relationer, strukturer, varumärke, olika typer av verktyg, budskap, marknadsmixen (pris, plats, produkt och promotion), medarbetare och teknologier. Vi ska i denna blogg fokusera på Cloettas integrerade marknadskommunikation genom Sales Promotion och Public relations med varumärket Kexchoklad.
Det är så att vi alla ser Cloetta och deras kexchoklad än idag och många köper kexchoklad som
marknadskommunikationen lockar till.
Kexmönstret har exponerats och använts i många olika kanaler som på produktförpackningen, i promotioner, reklam och sponsring. Cloetta arbetar hela tiden att stärkta kexchoklads position som nummer ett. Den gula och röda förpackningen förmedlar värme och vänlighet.
Cloetta har på sin websida en film med skidåkning nerför sköna utförsbackar. Skidåkaren är klädd i skidkläder med rutor som Cloetta kexchoklad. Detta associerar bland annat till mellanmål i skidbacken för sugna skidåkare. Filmen ska ge ökad försäljning genom denna form av Sales promotion av en ny produkt, kexchoklad med mörk choklad. I en annan film som visar en man på en parksoffa där budskapet möjligen är att människor som vill ha en paus i tillvaron ska uppmuntras tlll att vilja äta choklad och må bra med slogan: "är man god och glad så är man".
Cloetta är sponsor för lag i skidåkning och delade i vintras ut kexchoklad vid tävlingar. Dela ut kexchoklad ger bra "PR" för kexchoklad. Detta ger också en utveckling av relationer och ett fokus med meddelandet att dela ut kexchoklad till skidåkare. Pris relateras här i att ett värde delas ut och ger en viss kvalité, plats är tävlingar, produkten är kexchoklad och promotion är aktiviiteten att vara sponsor för lag på skidtävlingar och att dela ut kexchoklad. Teknologin och strukturen i samband med information och engagemang från medarbetarna utgör tillsammas med det övriga en integrerad marnadskommunikation. Medarbetare finns med och delar ut kexchoklad och arrangemanget är tidigare utvecklat i detta fall är de även lagsponsorer för lag och har där en medverkan.
Fördelar med att utveckla nya vägar med medier för att kommunicera på marknaden är att det ökar kontaktytan med målgruppen och därmed blir trovärdigheten högre på att nå fram till nya kunder på marknaden med budskapet. Detta att delar ut kexchoklad i arrangemang som skidtävlingar är en plattform där en målgrupp nås på ett speciellt.sätt. Det att få en kexchoklad och känna den härliga smaken efter att ha utfört en prestation där det åtgår energi gör att det blir en upplevelse och ger en chans till att öka försäljingen.
Cloetta har nyligen ingått ett samarbete med SIA-glass och tänker nästa år locka oss med nya smakupplevelser.
En perfekt partner till Cloetta enligt pressen som förstärker utbudet av glass och bli integrerade med SIA-glass. I detta fall finns det en utveckling och struktur för att komma fram till en uppgörelse om ett samarbete. Medarbetarna håller på att tillsammans utveckla nya smaker för att komma fram till nya glassprodukter med Cloettas produkter hur de ska visa sig på marknaden får vi se längre fram.
Cloetta vårdar sina varumärken och vidareutvecklar dem med vision och mål. Cloettas marknadskommunikation kring kexchoklad är att stärka konsumenters lojalitet till varumärket och särskilja kexchokladen från konkurrenterna.
Prova något från Cloetta och njut. "är man god och glad så är man"
Gott va !
Slut på bloggandet. Hejdå från fenixcommunication
Blogg 6: Telenor group's succé i världen
Telekommunikation
Trender påverkar människor att vilja ha olika produkter. Mobiltelefon är något som alla moderna människor har och för det krävs det också kommunikationsmöjligheter i luften. Telenorgroups har båda delar. De säljar mobiltelefoner från kända tillverkare där utvecklingen inom internet media och telecom sker snabbt och designen ändras hela tiden. I Skandinavien är användningen hög och penitrationen hög för mobil och internet. Trenden visar också att det i framtiden kommer att öka och även användningen av mobila nätverk som har ökat enormt.
Vilka kommuniktionsverktyg och verktyg använder Telenor för att kommunicera och nå fram till kunder?
Vad har Telenor för kommunikationsstrategi?
Telenor arbetar med telekommunikation sedan 2001 i hela världen och servar 13 länder i Asien och Europa. Telenor är också Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital. Telenor är på tredje plats bland mobiloperatörer i Sverige.
Sales promotion finns i Telenors kommunikaion och vid en inblick på Telenor globalt visar kommunikationen att de vill hålla löften, göra det lätt, vara inspirerande och respektingivande. Detta är något av det som Telenor vill visa på sin websida och använder sig av media med kommunikationsverktyget shockwawe flash player. Videon ska inspirera och visa hur stora och bra Telenor är som Telekomoperatör. Detta verktyg syns på många websidor för att presentera produkter och tjänster. Verktyget ser ut som en liten TV som spelar upp en video med ljud den ger många kreativa möjligheter för designen. Telenor har verktyget på flera ställen på sin websida och visar intervjuer med människor och även andra events. Det finns många fördelar med ett sådant verktyg men inte så många nackdelar. Nackdelen kan vara att det krävs lite av den som ska ta emot budskapet med att behöva sätta igång spelaren och sedan ta sig tid att se och lyssna. I dagens samhälle när allt går snabbt kan det kanske vara bra att stanna upp lite och koppla av och lyssna och ändå anse det som en fördel. Flera fördelar är att informationen blir mer personlig med engagemang från den intresserade. Kommunikationsverktyget är använt till att kommunicera med enligt Chris Fills "tools" för marknadskommunikation med emotionell och informativt innehåll. Detta syns i "The balance of emotions and information provision" som modellen heter enligt Chris Fill. Modellen ser ut som en våg där ena tyngden är emotionell och andra informativ, i sitt budskap i kommunikationen ska man försöka balansera inehållet så det spelar på känslor och fakta för att nå ut till mottagaren/kunden. Det ger mer tillfredsställelse för kunden och ett större intresse om meddelandet väcker känslor och påverkar flera sinnen som i ett videoklipp. När det gäller Telenor behöver kunden påverkas av ett både rationellt och emotionellt meddelande för ett köpbeslut.
Kommunicerar gör Telenor i hela världen, vilket de försöker få fram i detta reklamklipp på sin hemsida där man får se vad de gör i alla länderna där de finns och på vilket sätt de gör något bra för omvärlden. Klippet har en informativ del med en kortare text för varje land som visas. Det spelar också på känslor genom att de har spelat in vackra miljöer i olika länder samtidigt som man får se människor med olika liv som alla använder deras tjänst i någon form. De gör det möjligt att kommunicera runt om i världen med mobil, ADSL, bredband, kabeltelevision och kommunikation i luften. De har även consulting och många andra affärsverksamheter.
Telenor har till 2011 satt sex kommunikationsstrategier och vill få tillväxt, unik kultur (lokalt) i hela världen, säker position, nya innovationer, utveckla management och ökat kassaflöde. Telenor vill vara moderna och tillfredsställa människor samtidigt som de respekterar sina kunder och deras kultur. Detta ger Telenor en personlighet där de vill kommunicera lätt med fräscha ideer. "Art at work and culture in Play" är program för att göra kommunikationen världen över med miljö och etik kreativ och säkrande för välmående. Här syns också att de har en emotionell och informativ kommunikation. De riktar sig till människors inre och det gör kommunikationen exklusiv och i det avseendet inte så kostsam.Telenor använder events för att få public relations med respons de har satsningar där de delar ut kulturpris med olika evenemang. Syns att Telenor engagerar globalt och skapar tillbaka till sina produkter och får payback i form av publicitet och goodwill.
Millicom som även är Tele2 i Sverige är en potentiell konkurrent till Telenor groups, Millicom satsar globalt med ett koncept som tänker på kultur med etik och miljö.
Telenor finns på a6 i Jönköping där de har en butik som satsar på enkelhet, kvalité och service. Representerad i form av personlig försäljninng kan i detta fall Telenor i sådana omständigheter med en lösning stimulera kundens beteende till att agera på ett särskilt sätt skriver Chris Fill i sin bok om marknadskommunikation. Telenor har en satsning som gör att kunden får en tanke som är delvis styrd av trenden att göra ett besök hos Telenor för att göra ett inköp som ger en självtillfredsställelse och belåtelse.
Telenor lyckas med en långsiktig dialog och en bra marknadskommunikation för ett ömsesidigt intresse och visar en inriktning för framtiden som gör att vi kommer att se mer av dem. Tredje plats är ju inte så lite i Sverige.