Blogg 1. Presentation
Välkommen till vår blogg!
Vi som bloggar här är Ingrid Nyberg, Adisa Kadic och Mai Truong. Vi är tre studenter från marknadsekonomprogrammet i Jönköping handelshögskolan. Vi har nu en kurs om marknadskommunikation och därför ska vår blogg handla om ämnet.
Jag heter Mai och Jag är från Vaggerydgruppen (fenix kunskapscentrum) men bor i Värnamo. Jag har tidigare läst ekonomi på Växjö Universitet men hoppade av och bott utomlands ett år innan jag började min utbildning här i Jönköping för ett år sen.
Min tidigare syn på marknadsföring var lika med reklam och marknadskommunikation var de olika aktiviteter som företaget gör för att nå ut till sina målgrupper och väcka deras uppmärksamhet t. ex genom annonsering, personlig försäljning och reklam i olika medier.
Men efter vår tidigare kurs i marknadsföring är marknadskommunikation för mig idag all kommunikation ett företag har med sina befintliga och potentiella kunder i syfte att skapa en relation som i slutändan ska leda till köp av företags produkter och/ eller tjänster.
Adisa Kadic: Det här är mitt första år på marknadsekonomprogrammet men eftersom jag innan gått ett år på civilekonomprogrammet och redan läst marknadsföring så fick jag nu välja kursen marknadskommunikation redan nu. Jag bor i Jönköping så jag läser från IHH.
För mig är marknadskommunikation, som även Mai nämnt innan, hur företaget skapar kontakt och på olika sätt når ut till kunder med sina budskap. De använder sig till exempel av olika medier eller försöker genom försäljning att locka nya kunder men även behålla gamla. Företaget kan göra en kommunikationsplan för just den målgruppen de vill rikta sig in på och hur de ska göra det genom t.ex. reklam. I sin marknadskommunikation kan de hitta ett sätt att skilja sig från konkurrenter och få sitt företag att sticka ut.
Jag heter Ingrid Nyberg och tillhör också Vaggerydsgruppen som började att existera den 24 augusti i Jönköping på Internationella handelshögskolan. Grunden för detta inlägg är en kurs i marknadskommunikation. För att visa vem jag är berättar jag lite om mig själv. Jag har erfarenhet från olika inriktningar i arbetslivet och livet runt omkring. Jag har arbetat med ekonomi, administration inom bland annat motorbranschen (bilar) en bransch som är intressant och där det finns en säljnriktning och en marknadskommunikation som inspirerar. Min erfarenhet finns även inom logistikbranschen vilket gör att jag har en praktisk erfarenhet från ett där också aktuellt område. Resor som semester och andra former av resor där målet är att se något annat än den vanliga vardagen har tilltalat mig och är en bland mina givande fritidssysselsättningar som inspirerar mig. Upptäckande och kreativitet för att skapa nya idéer tillför alltid något till livet.
Min syn på marknadskommunikation är att det är viktigt och ger påverkan till mycket. Den måste ha en effektiv strategi med de rätta kanalerna. Det finns många olika kanaler exempelvis personlig försäljning, public relations, annonser och sales promotion. Olika faktorer designar påverkan och det har en stor del i strukturen. Designen har stor inverkan speciellt om den är integrerad i olika medier, ett tema ska finnas och synas i konceptet. För att ge den bästa lösningen måste det vara hög kvalité, genomtänkt och utvecklat. Alla aktiviteter ska tillsammans ge rätt output.
Kul att ni är igång, lycka till med bloggandet!