Blogg 7: Cloetta och integrerad marknadskommunikation
CLOETTA OCH KEXCHOKLAD.
Integrerad Marknadskommunikation
Varumärket Cloetta är ett av marknadens mest kända och respekterade. Cloetta har funnits länge ända sedan 1921 och vi har alla hört talas om Cloetta. Cloetta är ett paraplymärk och har många kända produktvaror under paraplyet. Flaggskepp som det så härligt kallas är kexchokladen. Den som knastrar och smular men smakar så gott enligt chokladälskare.
Fill definierar Integrerad marknadskommunikation som en strategisk ansats till en planerad styrning av en organisations kommunikation. IMC kräver att organisationen koordinerar de olika strategierna, resurserna och budskapen för att kommunicera sammanhang meningsfullt med målgrupperna. Huvudsyftet är att skapa relationer med målgrupperna som karaktäriseras av ömsesidigt värde. Olika elementer som ska integreras enligt Fill är bl.a. relationer, strukturer, varumärke, olika typer av verktyg, budskap, marknadsmixen (pris, plats, produkt och promotion), medarbetare och teknologier. Vi ska i denna blogg fokusera på Cloettas integrerade marknadskommunikation genom Sales Promotion och Public relations med varumärket Kexchoklad.
Det är så att vi alla ser Cloetta och deras kexchoklad än idag och många köper kexchoklad som
marknadskommunikationen lockar till.
Kexmönstret har exponerats och använts i många olika kanaler som på produktförpackningen, i promotioner, reklam och sponsring. Cloetta arbetar hela tiden att stärkta kexchoklads position som nummer ett. Den gula och röda förpackningen förmedlar värme och vänlighet.
Cloetta har på sin websida en film med skidåkning nerför sköna utförsbackar. Skidåkaren är klädd i skidkläder med rutor som Cloetta kexchoklad. Detta associerar bland annat till mellanmål i skidbacken för sugna skidåkare. Filmen ska ge ökad försäljning genom denna form av Sales promotion av en ny produkt, kexchoklad med mörk choklad. I en annan film som visar en man på en parksoffa där budskapet möjligen är att människor som vill ha en paus i tillvaron ska uppmuntras tlll att vilja äta choklad och må bra med slogan: "är man god och glad så är man".
Cloetta är sponsor för lag i skidåkning och delade i vintras ut kexchoklad vid tävlingar. Dela ut kexchoklad ger bra "PR" för kexchoklad. Detta ger också en utveckling av relationer och ett fokus med meddelandet att dela ut kexchoklad till skidåkare. Pris relateras här i att ett värde delas ut och ger en viss kvalité, plats är tävlingar, produkten är kexchoklad och promotion är aktiviiteten att vara sponsor för lag på skidtävlingar och att dela ut kexchoklad. Teknologin och strukturen i samband med information och engagemang från medarbetarna utgör tillsammas med det övriga en integrerad marnadskommunikation. Medarbetare finns med och delar ut kexchoklad och arrangemanget är tidigare utvecklat i detta fall är de även lagsponsorer för lag och har där en medverkan.
Fördelar med att utveckla nya vägar med medier för att kommunicera på marknaden är att det ökar kontaktytan med målgruppen och därmed blir trovärdigheten högre på att nå fram till nya kunder på marknaden med budskapet. Detta att delar ut kexchoklad i arrangemang som skidtävlingar är en plattform där en målgrupp nås på ett speciellt.sätt. Det att få en kexchoklad och känna den härliga smaken efter att ha utfört en prestation där det åtgår energi gör att det blir en upplevelse och ger en chans till att öka försäljingen.
Cloetta har nyligen ingått ett samarbete med SIA-glass och tänker nästa år locka oss med nya smakupplevelser.
En perfekt partner till Cloetta enligt pressen som förstärker utbudet av glass och bli integrerade med SIA-glass. I detta fall finns det en utveckling och struktur för att komma fram till en uppgörelse om ett samarbete. Medarbetarna håller på att tillsammans utveckla nya smaker för att komma fram till nya glassprodukter med Cloettas produkter hur de ska visa sig på marknaden får vi se längre fram.
Cloetta vårdar sina varumärken och vidareutvecklar dem med vision och mål. Cloettas marknadskommunikation kring kexchoklad är att stärka konsumenters lojalitet till varumärket och särskilja kexchokladen från konkurrenterna.
Prova något från Cloetta och njut. "är man god och glad så är man"
Gott va !
Slut på bloggandet. Hejdå från fenixcommunication
Hej igen,
tyvärr märks det att ni inte läst boken så noggrannt som det skulle behövts. Ni blandar ihop SP med PR lite grand, och visst är det ibland så att det flyter ihop. Men exempelvis så är utdelning av prover framförallt ett Sales Promotion verktyg, och reklamfilmer är helt enkelt ett sätt att annonsera och faller inte in under Sales Promotion kategorin. Däremot har ni ju försått vad som menas med integrerad marknadsföring och ni redogör bra för ert exempel.