Blogg 6: Telenor group's succé i världen
Telekommunikation
Trender påverkar människor att vilja ha olika produkter. Mobiltelefon är något som alla moderna människor har och för det krävs det också kommunikationsmöjligheter i luften. Telenorgroups har båda delar. De säljar mobiltelefoner från kända tillverkare där utvecklingen inom internet media och telecom sker snabbt och designen ändras hela tiden. I Skandinavien är användningen hög och penitrationen hög för mobil och internet. Trenden visar också att det i framtiden kommer att öka och även användningen av mobila nätverk som har ökat enormt.
Vilka kommuniktionsverktyg och verktyg använder Telenor för att kommunicera och nå fram till kunder?
Vad har Telenor för kommunikationsstrategi?
Telenor arbetar med telekommunikation sedan 2001 i hela världen och servar 13 länder i Asien och Europa. Telenor är också Bredbandsbolaget, Glocalnet och Canal Digital. Telenor är på tredje plats bland mobiloperatörer i Sverige.
Sales promotion finns i Telenors kommunikaion och vid en inblick på Telenor globalt visar kommunikationen att de vill hålla löften, göra det lätt, vara inspirerande och respektingivande. Detta är något av det som Telenor vill visa på sin websida och använder sig av media med kommunikationsverktyget shockwawe flash player. Videon ska inspirera och visa hur stora och bra Telenor är som Telekomoperatör. Detta verktyg syns på många websidor för att presentera produkter och tjänster. Verktyget ser ut som en liten TV som spelar upp en video med ljud den ger många kreativa möjligheter för designen. Telenor har verktyget på flera ställen på sin websida och visar intervjuer med människor och även andra events. Det finns många fördelar med ett sådant verktyg men inte så många nackdelar. Nackdelen kan vara att det krävs lite av den som ska ta emot budskapet med att behöva sätta igång spelaren och sedan ta sig tid att se och lyssna. I dagens samhälle när allt går snabbt kan det kanske vara bra att stanna upp lite och koppla av och lyssna och ändå anse det som en fördel. Flera fördelar är att informationen blir mer personlig med engagemang från den intresserade. Kommunikationsverktyget är använt till att kommunicera med enligt Chris Fills "tools" för marknadskommunikation med emotionell och informativt innehåll. Detta syns i "The balance of emotions and information provision" som modellen heter enligt Chris Fill. Modellen ser ut som en våg där ena tyngden är emotionell och andra informativ, i sitt budskap i kommunikationen ska man försöka balansera inehållet så det spelar på känslor och fakta för att nå ut till mottagaren/kunden. Det ger mer tillfredsställelse för kunden och ett större intresse om meddelandet väcker känslor och påverkar flera sinnen som i ett videoklipp. När det gäller Telenor behöver kunden påverkas av ett både rationellt och emotionellt meddelande för ett köpbeslut.
Kommunicerar gör Telenor i hela världen, vilket de försöker få fram i detta reklamklipp på sin hemsida där man får se vad de gör i alla länderna där de finns och på vilket sätt de gör något bra för omvärlden. Klippet har en informativ del med en kortare text för varje land som visas. Det spelar också på känslor genom att de har spelat in vackra miljöer i olika länder samtidigt som man får se människor med olika liv som alla använder deras tjänst i någon form. De gör det möjligt att kommunicera runt om i världen med mobil, ADSL, bredband, kabeltelevision och kommunikation i luften. De har även consulting och många andra affärsverksamheter.
Telenor har till 2011 satt sex kommunikationsstrategier och vill få tillväxt, unik kultur (lokalt) i hela världen, säker position, nya innovationer, utveckla management och ökat kassaflöde. Telenor vill vara moderna och tillfredsställa människor samtidigt som de respekterar sina kunder och deras kultur. Detta ger Telenor en personlighet där de vill kommunicera lätt med fräscha ideer. "Art at work and culture in Play" är program för att göra kommunikationen världen över med miljö och etik kreativ och säkrande för välmående. Här syns också att de har en emotionell och informativ kommunikation. De riktar sig till människors inre och det gör kommunikationen exklusiv och i det avseendet inte så kostsam.Telenor använder events för att få public relations med respons de har satsningar där de delar ut kulturpris med olika evenemang. Syns att Telenor engagerar globalt och skapar tillbaka till sina produkter och får payback i form av publicitet och goodwill.
Millicom som även är Tele2 i Sverige är en potentiell konkurrent till Telenor groups, Millicom satsar globalt med ett koncept som tänker på kultur med etik och miljö.
Telenor finns på a6 i Jönköping där de har en butik som satsar på enkelhet, kvalité och service. Representerad i form av personlig försäljninng kan i detta fall Telenor i sådana omständigheter med en lösning stimulera kundens beteende till att agera på ett särskilt sätt skriver Chris Fill i sin bok om marknadskommunikation. Telenor har en satsning som gör att kunden får en tanke som är delvis styrd av trenden att göra ett besök hos Telenor för att göra ett inköp som ger en självtillfredsställelse och belåtelse.
Telenor lyckas med en långsiktig dialog och en bra marknadskommunikation för ett ömsesidigt intresse och visar en inriktning för framtiden som gör att vi kommer att se mer av dem. Tredje plats är ju inte så lite i Sverige.
Hej Fenixcommunication!
Fin blogg ni har och ett väldigt intressant ämne ni tar upp med Telenor group och hur de arbetar både globalt och lokalt för att nå sina kunder. Undrar lite bara om när Telenor använder sig av sales promotion att de enbart använder sig av videos som framgår av er text. Det fattas en hel del då sales promotion är mycket mer än förklarande videos om hur bra deras telekommunikation är. Jobbar de med rabatter, demonstrationer ute på gatorna eller medlemsrabatter osv? Man får inte någon inblick i vad de gör förutom just demostrerande videos på dersa hemsida.
Annars ett intressant inlägg.
MVH Erik
Hejsan,
Håller med Erik här, det framgår utifrån texten att Telenor enbart använder sig utav videos. Själv har vi upplevt att de ringer till sina kunder, de har demos på stan, asså där de står och försöker värva kunder mm.
Måste säga att det var intressant läsning, väldigt bra gjort. Men tyvärr var det lite svårt att hänga med. Fick läsa om texten ett par gånger eftersom att många meningar och stycken var lite osammanhängande och det kändes att ni bytte fokus på det ni pratade om ibland.
Förutom detta så, var det en utav de intressantare bloggarna vi kollat på :)
Mvh Emelie och Emma
Hej! Ni har fått bra och konstruktiva kommenterar från era blogg-kollegor. Jag tror problemet är att ni är lite otydliga i början kring vad det är ni kommer att ta upp. Ni halkar in på Sales Promotion begreppet men pratar inte om det så mycket sen. Texten är också tyvärr lite svår att hänga med i.