Blogg 3, Trenden är svart. (DinSko)
Bild från DinSko.se
Trenden är svart
Hur styrs vi av reklamen?
Svart är trenden som i år associerar till höst. Det är i höst en modefärg på kläder och skor. Det är den säkra färgen som de flesta mindre vågade väljer. Svart är klassiskt och håller alltid oavsett mode och just i år är svart större än någonsin, speciellt på skor. Nu när det närmar sig höst och det blir mörkt erbjuder oftast marknaden kläder och skor i allt mörkare färger. DinSko tycker med sin affisch att vi ska köpa svarta skor i höst. Trenden är inte bara svart när vi tittar på annonsen utan det är häftiga skor med höga klackar. Man kan ju fundera vem annonsen vänder sig till och det är ju framför allt målgruppen som är tjejer och mer modeintresserade. Den kundgrupp som är ute efter något nytt till hösten och vill följa det senaste som kommit ut, vilket till största delen är de högaklackarna.
Efter kursintroduktionen i Jönköping åkte Mai och Ingrid till A6. Mai hade sett reklamen på DinSko:s webisida och var lockad av att göra ett besök hos DinSko på A6. Inköp av skor var styrt av annonsen för att åka dit och kolla in utbudet. Egentligen skulle inköpet gälla ett par lättare skor och då spelar inte färgen någon roll, men påverkan från reklamen inför hösten var för stor. Det är intressant att se hur köpbeslutsprocessen överensstämde med Mais inköp. Processen med hennes inköp överensstämde, det fanns allt som ledde till ett inköp av ett par svarta skor.
Köpbeslut är en process som visar hur ett köp från rekognosering till utvärdering blir av. Det finns olika steg. De olika stegen är upptäckande av behov, informationshämtning, utvärdering av alternativ, köpbeslut, utvärdering.
Fig. 6.1 Visar fem steg i Marknadskommunikationsmodellen enligt Chris Fill
Behovet var ett par bekväma skor som gick att gå långa sträckor med. Informationssökning blev i olika affärer där valet blev DinSko. Väl inne i butiken fanns det många alternativ vilket ledde till en utvärdering och önskemålet var ett par bekväma skor. Det fanns två lämpliga alternativ att välja mellan. Alternativen var en låg klack eller en hög klack. Köpbeslutet blev en låg klack som hon kunde gå långt med. Utvärdering blev att skorna passade henne och hon kunde gå långa sträckor med dem.
Hur påverkas vi av marknadskommunikation? I detta fallet med DinSko:s annons att trenden är svart färg och att skor ska ha häftiga klackar? Mai föll inte för reklamen med höga klackar, det som hon föll för var färgen. Egentligen ville Mai ha ett par ljusa skor men föll för trenden svart och det kändes mer rätt. Den påverkan som reklamen har är att den styr vårt val att följa trenden och att inte vara avvikande från mängden. När Mai utvärderade valet blev det låg klack och svart färg i köpbeslutet. Så styrs vi av reklamen, den påverkar vårt val av färg och styr oss till att göra inköp men inte helt utan vi kan välja om vi har planerat inköpet. Mai ville ha ett par skor för långa promenader och då passar inte häftiga höga klackar.
Mai blev påverkad av Dinskos marknadskommunikation och ändrar sig från vad hon tidigare var ute efter. Denna gången blev det inga ljusa skor utan hon är nöjd med ett par svarta bekväma skor. Hon vet att hon inte kommer sticka ut från mängden och att färgen är trendig i höst, vilket annonsen visar, samtidigt som hon valt själv ett bekvämare alternativ och slipper ångra sitt köp.
Styrd av reklamen, som ger oss fokus på att handla mer och något nytt, kommer Mai kanske att återvända till DinSko. Hon blev intresserad av höga klackar och inköp av skor med höga klackar kan hon göra en annan gång. Behovet av höga klackar finns också och det föranleder till en ny köpbeslutsprocess.
Hej, bra inlägg! Men för att göra inledningen mer intresseväckande och rama in er diskussion så kan ni inleda med en fråga eller titel som belyser det. Exempelvis i det här fallet: "Hur marknadskommunikation påverkar beslutsprocessen". Då vet man direkt vad det ska handla om.
Hej Vaggeryd!
Vi gillar att ni tagit med modellen av beslutsprocessen och där ifrån dragit från era egna erfarenheter.
Vi tjejer, som denna riktar sig, har upplevt hur den påverkar oss som personer. Man tar verkligen till sig att "the trend is black"! Vi skulle aldrig gå och köpa ett par vita skor efter vi sett denna reklamen.
Utifrån beslutsprocessen kan vi tycka att det blev en del upprepningar som kanske inte blev lika väsentliga - mycket brödtext.
Keep up the good work!
//Louise o Frida