Blogg 5 "Picture" av Nilson shoes.

Nilsons shoes säljer Brands och ger ett intryck som varar.

Hur kommunicerar Nilsons shoes Brands ?

Brands är starka varumärken som är naturliga, kan identifieras, förstås och uppskattas. Brands är en "komposition" av två huvudstrukturer. Den ena är en identitet som sänds ut  och den andra är image som mottagaren ska förnimma. Brands ger på ett snabbt och enkelt sätt förståelse för vad en produkt är. Det representerar värde och en social tillhörighet. Allt detta enligt Chris Fills sätt att uppfatta branding.

Nilson Group med affärsområdena DinSko, Nilson, Skopunkten, Jerns och Radical Sports är sko-branschens ledande detaljistföretag i Sverige.
Skobutikerna finns i Sverige, Norge, Denmark och Finland. Koncernens huvudkontor, med gemensam administration för de olika koncepten ligger i Varberg. Lokalt finns just Nilson shoes i Jönköping och Värnamo.



http://www.nilsongroup.com/OmOss/Oversikt



Chris Fill 2006 skriver att många företag använder olika strategier för att utveckla märkesprodukter som tilltalar, sträva behov och sociala och psykologiska motiveringar till målgruppen.
I generellt finns det två sätt på vilka ett varumärke kan positioneras: funktionell och symbolisk. Funktionell positionering understryker funktioner och fördelar och symbolisk positionering betonar ego, sociala och hedonist tillfredsställelse ett varumärke kan medföra. Båda metoder ger ett löfte, ett löfte att leverera ett par mer hållbara skor (funktionellt) eller ett par skor som vi känner oss moderna, lyxiga(symbolisk).

 På Anna Blombäcks föreläsning om varumärken pratar hon om de fyra P:na; Produkt, Pris, Plats och Påverkan. det handlar om var man befinner sig, vad namnet står för, hur det utvecklas och att ett högt pris signalerar högt kvalitet. Alla fyra P:nar är direkt en del av varumärken och att vår image baserar på alla elementer vi kommer i kontakt med. Man ser priset samtidigt som man ser hur produkten är designad, vart den är placerad på hyllan och hur den funkar. Det är integration av alla elementer tillsammans skapa en image. Pris kan vara detsamma som ett löfte. Löfte om att ett inköp ger något som stärker imagen.


http://club.nilsongroup.com/User/Login   http://www.skopunkten.com/


Vi tittar på två annonser för skor för att se hur de har positionerat sig på marknaden.
Annonsen från Skopunkten finns priser tydliga på olika produkter med rabatter och siffrorna är inte så höga.
Skopunkten har positionerat sig på en lågprismarknad.
 Den andra annonsen är från Nilson Shoes och här ser vi inget pris utan bara skor och logotypen Nilson. Man kan också se på alla Nilsonbutiker att skorna är fina och tydliga placerade på hyllorna, även bättre service. Genom annonsen har Nilson Shoes skapat en image med kvalitet, klass och livstil.


Nilson Shoes erbjuder alltid de senaste skotrenderna och de säger själva på sin websida att de satsar på modern design som varar länge och ger ett litet försprång i modejakten. Nilson erbjuder aktuella varumärken för killar och tjejer som älskar skor och vill handla dyrt. 

Vi spenderar pengar på något som vi vill ha och känner igen vilket gör att vi tar till oss produkten snabbt och gör ett snabbt köpbeslut.
Nilson uppfattas som en livsstil, som erbjuder stilig och prisvärd lyx. Konsumenter som handlar hos Nilson bryr sig om sitt yttre, vill ha skor med kvalitet och är villiga att betala lite extra för ett par skor som representerar värde och en social tillhörighet.
Nilson Shoes har på detta sättet lyckats kommunicera med ett känslomässigt budskap och ger köparen en anledning att välja Nilson helt enkelt för att det sammanfattar det varumärkeslöftet som lyx och pålitlighet.


Kommentarer
Postat av: Anette

Ni inleder bra med en fråga som ramar in diskussionen, sen flyter diskussionen ut lite och avslutas på ett sätt som inte riktigt knyter ihop säcken. Jag saknar också ett tydligt teorival; handlar det om positionering,de fyra P:na,eller segmentering eller varumärkesstrategi. Det är lite otydligt.

2009-10-01 @ 16:01:11
Postat av: genom bruset

Hej hej!

Intressant att få reda på att alla dem sko-kedjorna faktiskt är ihoplänkade till ett och samma företag, detta visste vi inte! Det hade varit intressant med en djupare analys på de 4 P:na då vi tycker att denna modell ger en god översikt av företaget! Det var lite förvirrande med all information på samma gång, men vi fick ivarjefall en hyffsat bra idé om vad företaget(n) står för.



Tjingeling, PLING! /Genombruset



2009-10-07 @ 15:28:34
URL: http://www.genombruset.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0